tiistai 2. elokuuta 2016

Autotallin lattiavalu: kylmäsillan katkaisua ja sirotetta

Tehtiin autotallin sokkeli samasta lämpöeristetystä harkoista kuin talonkin sokkeli. Päästiin helpommalla, kun tilattiin samaa harkkoa kunnon kuorma kuin jos olisi tilattu molempiin erilaista harkkoa. Autotallin hirsi on vain 88 millistä (talon 230millistä) ja aiomme tehdä siihen myöhemmin lisäeristyksen, joten leveä harkko ei ollut sinällään pahitteeksi.

Talon viimeisen betonikuorman loput laitettu autotalliin. Tässä muuten ihan hyvä kuva rautavihtrillistä. Käsittely tehty noin 2kk sitten.

Ennen lattiavalua lattiamies kävi katselemassa pariin otteeseen, että kaikki oli kunnossa. Leveän harkon vuoksi autotalliin tuleva nosto-ovi olisi tehnyt kylmäsillan. Nosto-ovi jää hirren sisäpinnan kanssa samaan tasoon. Eli kylmän tullessa ulkoa se olisi päässyt suoraan harkkoa pitkin autotallin puolelle. Lattiamiehen vinkistä laitoimme harkon sisäpinnalle finnfoamia ja Niko hitsasi viisi metriä pitkän kulmaraudan, jossa oli harjateräspalat tartuntoina. 

Tässä ennen valua. Kulmarauta ja harjateräs tartunnat hyvin näkyvissä.

Lattiavalu tehtiin nyt kulmarautaan asti, eikä kylmäsiltaa enää jää! Oli itse asiassa aika simppeli tuo ratkaisu ja varmasti tarpeellinen. Toki autotallin nosto-oven tiiveys ei varmastikaan ole huippuluokkaa, mutta parhaamme ollaan ainakin tehty omalta osaltamme!


Kulmarauta näkyy vielä sementtisotkun alla.

Päätettiin muutama päivä ennen valua ottaa autotallin lattiaan pinnoite tai oikeastaan sirote. Oltiin aiemmin ajateltu, että olisi maalattu lattia joskus myöhemmin. Onneksi juteltiin asiasta parin ammattilaisen kanssa ja päädyttiin ottamaan lattiaan sirote, jonka päälle laitettiin vielä silikaattiruiskute. Sirotteen ansiosta lattiaan saadaan noin kolminkertainen kulutuskestävyys verrattuna tavalliseen betonilattiaan. Lisäksi se on helpompi pitää puhtaana ja on kivannäköinen. Meidän sirotteen väri oli kirkas harmaa. Ajateltiin sen tekevän hyvää valoa talliin, ja se taisi olla myös perusväri, mitä oli lattiamiehen varastossa. Autotallin lattian sirotekäsittelyn neliöhinta oli noin kolminkertainen verrattuna talon betonilattian käsittelyyn. Tyyris päivä oli tuo valupäivä, mutta onpahan nyt hyvä!


Valmista pintaa! Kiiltelee kivasti. Käsiteltiin autotalli rautavihtrillillä ennen kuin oli katto päälle, joten nyt on massiiviset valumajäljet. Ei tosin haittaa, kun tulee vielä lisäeristys!



Maisemakuvaa rakennusten välistä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentit ja kysymykset ovat tervetulleita!